‘Renoir entre dones’: el ventall de les feminitats modernes

'Bal du Moulin de la Galette' de Pierre-Auguste Renoir. 'Les dones de Renoir'
'Bal du Moulin de la Galette' de Pierre-Auguste Renoir

De la parisenca elegant i somiadora que llegeix en un cafè, passant per escenes quotidianes de la maternitat fins a nuus que evoquen les nimfes mediterrànies de la mitologia clàssica. La dona i el seu cos és un dels motius més recurrents en la vasta obra pictòrica de Pierre-Auguste Renoir (Limoges 1841-Cagnes-sur-Mer, 1919). Fins al 8 de gener la Casa Garriga i Nogués acull la mostra ‘Renoir entre dones’ que ressuscita la mirada del pintor sobre l’univers femení que tant el va obsessionar fins al punt que els seus contemporanis van batejar-lo com: «el gran pintor de la dona».

Part de la col·lecció del Museu d’Orsay i l’Orangerie viatgen a Barcelona per aquesta exposició on de retruc, hi trobem una crònica del París finisecular dels bulevards de Haussmann i el retrat de l’ocàs d’una època que precediria a la modernitat del S. XX. L’ideal femení de Renoir recorre els diferents corrents artístics del canvi de segle amb tastets classicistes i algunes obres considerablement influïdes per grans virtuosos del nu com Ticià Rubens així com la influència de la pintura francesa del XVIII de Fragonard i Watteau.

La naturalitat de les dones de Renoir

Però malgrat aquestes reminiscències, Renoir defuig la rigidesa de les pintures clàssiques i busca la naturalitat i l’espontaneïtat en cossos robustos, protagonistes vitals i escenes íntimes que es tradueixen en feminitats modernes i rupturistes amb els periodes anteriors. El pintor va voler immortalitzar les dones del seu entorn i la seva quotidianitat. Com a joia del període impressionista la mostra exposa l’obra mestra ‘Bal du Moulin de la Galette’ on Renoir va captar la jovialitat i la coqueteria innocent de la joventut en un ball de berenador dels afores de París.

L’exposició recull a més obres de pintors coetanis i posteriors com Degas, Bonnard, van Gogh, Picasso i també de pintors catalans establerts a París com Casas i Rusiñol, els quals també van sentir-se fascinats per l’ambient bohemi de Montmartre, un món decadent i intel·lectual que Rusiñol va saber relatar en la seva primera obra titulada ‘Desde el Molino’ (Parsifal Ediciones).

 

 

Més de Laura Gea

Homenatge literari a Barcelona

Barcelona és una ciutat amb moltes cares. Potser per això molts escriptors...
Llegeix-ne més