‘Renoir entre dones’: el ventall de les feminitats modernes

'Bal du Moulin de la Galette' de Pierre-Auguste Renoir. 'Les dones de Renoir'
'Bal du Moulin de la Galette' de Pierre-Auguste Renoir

De la parisenca elegant i somiadora que llegeix en un cafè, passant per escenes quotidianes de la maternitat fins a nuus que evoquen les nimfes mediterrànies de la mitologia clàssica. La dona i el seu cos és un dels motius més recurrents en la vasta obra pictòrica de Pierre-Auguste Renoir (Limoges 1841-Cagnes-sur-Mer, 1919). Fins al 8 de gener la Casa Garriga i Nogués acull la mostra ‘Renoir entre dones’ que ressuscita la mirada del pintor sobre l’univers femení que tant el va obsessionar fins al punt que els seus contemporanis van batejar-lo com: «el gran pintor de la dona».

Part de la col·lecció del Museu d’Orsay i l’Orangerie viatgen a Barcelona per aquesta exposició on de retruc, hi trobem una crònica del París finisecular dels bulevards de Haussmann i el retrat de l’ocàs d’una època que precediria a la modernitat del S. XX. L’ideal femení de Renoir recorre els diferents corrents artístics del canvi de segle amb tastets classicistes i algunes obres considerablement influïdes per grans virtuosos del nu com Ticià Rubens així com la influència de la pintura francesa del XVIII de Fragonard i Watteau.

La naturalitat de les dones de Renoir

Però malgrat aquestes reminiscències, Renoir defuig la rigidesa de les pintures clàssiques i busca la naturalitat i l’espontaneïtat en cossos robustos, protagonistes vitals i escenes íntimes que es tradueixen en feminitats modernes i rupturistes amb els periodes anteriors. El pintor va voler immortalitzar les dones del seu entorn i la seva quotidianitat. Com a joia del període impressionista la mostra exposa l’obra mestra ‘Bal du Moulin de la Galette’ on Renoir va captar la jovialitat i la coqueteria innocent de la joventut en un ball de berenador dels afores de París.

L’exposició recull a més obres de pintors coetanis i posteriors com Degas, Bonnard, van Gogh, Picasso i també de pintors catalans establerts a París com Casas i Rusiñol, els quals també van sentir-se fascinats per l’ambient bohemi de Montmartre, un món decadent i intel·lectual que Rusiñol va saber relatar en la seva primera obra titulada ‘Desde el Molino’ (Parsifal Ediciones).

 

 

Written By
More from Laura Gea
Els avisadors del foc
LA CAMBRA DE LILIT La mort de Zygmunt Bauman (Poznan, Polònia, 1925)...
Read More
0 replies on “‘Renoir entre dones’: el ventall de les feminitats modernes”