Els polítics dels Estats Units han perdut el cap. Aquesta és la premissa que sembla defensar, molt literalment, ‘Braindead‘, la nova proposta dels creadors de ‘The Good Wife‘ per aquest estiu. Tot i definir-se com un “thriller còmic”, sèrie barreja ciència ficció, comèdia, política i la inevitable dosi de romanticisme. Tot plegat, un popurri que, tot i no acabar de tenir sentit, manté l’espectador entretingut en tot moment.
‘Braindead’ ens presenta la Laurel (Mary Elisbeth Winstead), una directora i productora de documentals que accepta una feina de sis mesos ajudant el seu germà, el senador demòcrata Luke Healey (Danny Pino). Quan arriba a Washington, s’adona que alguna cosa no va del tot bé. I és que unes formigues alienígenes estan entrant als caps de tots aquells que estan relacionats d’alguna manera amb la política. Alguns, perden la meitat del seu cervell i radicalitzen les seves postures; als altres, directament, els explota el cap. Tot això acompanyat d’una estreta relació entre la protagonista i cap de Gabinet dels republicans, Garreth (Aaron Tveit).
En un moment especialment polític als Estats Units, la sèrie sembla argumentar que qualsevol afiliació política és estúpida i no té cap sentit
Així, entrem en un món, el de ‘Braindead’, on tothom és sospitós de tenir un cervell mig mort, si no mort del tot. En un moment especialment polític als Estats Units, la sèrie sembla argumentar que qualsevol afiliació política és estúpida i no té cap sentit, alhora que intenta transmetre que no hi ha gran diferència entre Republicans i Demòcrates. Donald Trump i Hillary Clinton apareixen constantment en les pantalles, els seus noms són mencionats i els seus discursos esdevenen la banda sonora –o, millor dit, el soroll de fons– de moltes de les escenes.
Tot això ens porta a la pregunta, funcionaria ‘Braindead’ en qualsevol altre context cultural? La manca de coneixement i, per consegüent, d’expectatives, en altres països sobre el funcionament a Washington fa que Baindead sigui, sorprenentment, una proposta menys arriscada a Europa del que ho és als Estats Units. També hi ajuda la presència d’actors coneguts com Mary Elizabeth Winstead (Mercy Street), Danny Pino (Cold Case) o Aaron Tveit (Graceland), que fan el seu paper sense problemes i deixen la sèrie en un lloc millor del que segurament hauria d’ocupar.
L’actor Aaron Tveit assegurava que “La bogeria és veure el teló de fons del nostre sistema polític actual. D’això parlem, que tothom sembla estar boig”. Veient ‘Braindead’, l’únic que ens queda preguntar-nos és: És possible caricaturitzar la política nord-americana quan aquesta sembla parodiar-se contínuament a ella mateixa?