'Elle'
Paul VerhoevenL’agosarat cineasta holandès Paul Verhoeven –’Instint bàsic’ (1992)– ens confirma amb ‘Elle’ que no li fan por els reptes. «Només quan les coses són diferents es tornen interessants», deia a Cannes a la presentació de la pel·lícula. Basada en la novel·la francesa ‘Oh…’, de Philippe Djian, ‘Elle’ ens posa a la pell d’una prominent executiva d’una companyia de videojocs que pateix una agressió sexual a casa seva als afores de París i contra tot pronòstic, decideix encarar-se al seu violador. El paper sembla fet a mida per una Isabelle Huppert, que aconsegueix inquietar-nos i desconcertar-nos cada segon del film i a qui la interpretació li ha valgut el premi a millor actriu als Globus d’Or i l’ha situat entre les aspirants a l’Oscar.
L’atractiu principal d’aquest thriller provocador és segurament la impossibilitat de poder desxifrar a la protagonista que defuig els tòpics i aconsegueix amalgamar en una combinació versemblant a la víctima vulnerable i la psicòpata gèlida. Verhoeven proposa amb aquest personatge una àmplia escala de grisos, mentre ens fa descendir als soterranis de la moral i aconsegueix remoure les consciències tranquil·les. Sense caure tampoc en motlles patriarcals ni fantasies repulsives el director aborda el tradicional i espinós binomi d’eros i tànatos com una tensió inevitable.
Amb tocs subtils de comèdia negra, aquest film sobre el desig malaltís, el poder i la por fa rebrotar el clàssic joc les aparences i les veritats amb agudesa. La crítica ha estat unànime a l’hora de desfer-se en elogis pel tàndem de Verhoeven i Huppert que eleven el que podria quedar en una pel·lícula de suspens més, a un film trencador i pertorbador que no deixa indiferent.