4 documentals per perdre la fe en la societat de consum

Consumisme

Perfums, menjar precuinat, preservatius amb relleu, detergent, cremes que prometen la vida eterna, sabatilles del Barça…  Estem acostumats a veure els supermercats com una font d’abundància d’on sempre en raja allò que necessitem. L’idil·li, però, peta quan ens fem una simple pregunta: d’on surt tot plegat? Aquests quatre documentals ens responen aquesta pregunta i fan evidents les conseqüències d’aquest nivell de vida. Aquí es descobreix la cara fosca i grotesca del consumisme. Unes imatges incòmodes però necessàries que ens ho faran pensar dues vegades a l’hora de deixar al calaix el nostre iPhone per comprar-nos l’últim model flamant de la pometa.

‘There’s No Tomorrow’

Els combustibles fòssils, aquesta substància màgicament energètica, que manté les  cases calentes, els cotxes rodant i els avions cobrint els seus llargs trajectes, té els dies comptats. I amb ell segurament el nostre estil de vida. Escrit per Al Hoffman, ‘There’s No Tomorrow’ ens explica per mitjà de l’animació quin és el paper del petroli en l’economia actual. Aquí entendrem la importància de conceptes com el ‘Peak Oil’ que ens portaran cap a un nou paradigma de consum energètic.

‘From farm to fridge’

Ben envasada al buit, tallada a trossos còmodes i servida a taula al punt just de cocció i de sal. La carn ha estat històricament un aliment que ha format part de la dieta de tots els pobles. Porc, xai, cavall, conill, cocodril, pollastre, insectes. Res se’n salva. Tot entra bé.  Però que passa si obrim les portes de la indústria càrnia? Com funciona aquesta gran màquina on entren els animals i en surten preparats pels fogons? En què ha convertit la producció en massa el consum de carn? ‘From farm to Fridge’ ens ho  mostra sense embuts en el que és, sens dubte, el documental més dur d’aquesta llista. El consumisme també afecta a la vida animal.

‘Surplus: Terrorized into being consumers’

La proposta d’Erik Gandini podria definir-se com un híbrid entre el documental, el videoclip i l’espot televisiu. El director italià sap barrejar el ritme i seducció visual del món publicitari amb un rerefons moral que, sense dir gaire res, aconsegueix despertar el dubte. ‘Surplus’ ens mostrarà tres visions de com entendre la societat i l’economia: El model capitalista, el comunista i el del filòsof John Zerzan, que proposa tornar a una forma de vida primitiva basada en l’agricultura i la ramaderia. Una alternativa al consumisme.

‘Zeitgeist: Moving Forward’

Aquesta saga de documentals de Peter Joseph (‘Zeitgeist, Addendum i Moving Forward) intenten desxifrar qüestions fonamentals de la societat com ara els problemes culturals, la corrupció, i les deficiències de l’actual sistema econòmic. En aquest capítol el director Peter Joseph i el seu equip analitzen amb lupa el funcionament del sistema actual i intenten plantejar una forma d’adaptar-lo a la nostra realitat social i mediambiental. Un anàlisi en profunditat del consum i les actituds consumistes.

1 Comment

Comments are closed.